Inilah masalahnya.

Assalamualaikum.

Selamat malam dan selamat sejahtera aku ucapkan kepada semua warga yang 
menjenguk wilayah tak terbilang ni . So , harap-harap you guys sihat , tak cedera 
dan sentiasa dalam lindungan syafaat , insyaAllah .
Well today aku nak cakap pasal masalah Orang Melayu . Ok let me tell you .

1.
 Orang Melayu suka pandang rendah dekat orang lain.
Okay . As we can see , nowadays memang orang melayu suka pandang rendah 
pada orang lain instead of being a good or better people . Cakap besar gila beb , 
tapi bila buat , or jadi ketua , hampeh . Serius , masalah ni paling meruncing kat 
Malaysia .

2.
 Orang Melayu tak tepati masa.
Ah , ni memang selalu . Kalau about kualiti masa , jangan berani janji dengan 
Melayu , atau korang akan dengar , "Ala , janji melayu kot" . Waddehek la kalau 
orang ni wujud beriban riban .

3.
 Orang Melayu kalau boleh nak cari salah orang lain.
Oh ini perkara biasa . Bab tuding menuding memang class pertama . Orang ni salah , 
orang ni betul . Orang tu betul , orang tu salah . Semua pakar kalau bab menuding 
sama ada guna jari ataupun muncung .

4.
 Orang Melayu suka pura-pura.
Hipokrit maybe ?

Ada banyak lagi . Aku cuma nak state kan benda macam ni sebab ada kena mengena 
dengan sistem institusi pembelajaran Malaysia . So , aku mintak maaf sekiranya kalau 
ada menyinggung pro-bangsa Melayu yang lain . Aku Melayu , korang pun Melayu . 
Tapi , kita sama-sama kena ambil pro dan kontra untuk perbaiki nama baik orang 
Melayu sendiri . Kalau benda macam ni jadi lagi , apa masa depan yang korang dapat 
rasakan ? Pecah belah , atau semakin harmoni ? Ok korang sendiri kena fikir .

Seterusnya , salah tanggapan atau lebih kepada suka cari salah orang lain .
Kita ni tak maksum . Kita ni tak murni . Tapi , kenapa kita suka cari salah orang lain . 
Contohnya la , ada satu team bola tampar . Satu hari diorang kata kat manager ,"Bos , 
asyik kitorang je wakil kampus ni . Carilah bakat lain . Bagi diorang rasa pulak ." 
(most pemain , Melayu) . Ok , sebagai bos , korang mesti rasa , oh betul jugak . Kesian 
kat budak-budak ni . Then korang pun cari lagi satu team (team B lah konon-konon) . 
Then one day , korang ada satu pertandingan dan korang pun bawak team B sebab nak 
bagi diorang pengalaman . Tiba-tiba , team A dengar , diorang bengang . Apasal bos 
kasi budak team B tu pulak ? Diorang kan ada ? Dah . Mulalah kata bos tu sayang team 
B , lebih-lebihkan team B . Kalau kau jadi bos , apa kau rasa ? Macam nak bunuh diri 
tak ? Gila . Sebelum ni kata nak kasi budak baru tu pengalaman . Lepas tu kau sentap 
sebab tak dapat follow . Waddehek lagi sekali aku bagi free .

Inilah masalahnya . Selalu sangat jadi dekat budak IPT . Dah dapat , merungut . Tak 
dapat , merengek . Dan Facebook pun jadilah tumpuan . Melepaskan rasa tak puas hati . 
Dah rosaklah penubuhan Facebook tu sendiri . Connecting others kan . Tapi ni lagi pecah 
belah ada . Iyelah , terlampau public kan ? Shish .

So dekat sini , aku harap , student Melayu tak meLAYU . Kita kena kuat , kena kukuh 
mental dan fizikal sebab banyak bangsa lain bersorak-sorai kalau kita ni pecah belah . 
Siapa lagi nak memimpin negara kalau bukan kita ? Ubah diri kita sekarang dan bina jati 
diri yang lebih utuh untuk masa hadapan .

Banyak pulak aku membebel malam ni . So , mintak maaf lagi sekali siapa yang terasa . 
Memang niat aku nak kasi nasihat . Tapi macam biasalah , nasihat aku ni macam sampah 
je . Sampah jenis apa , itu korang punya takrifan . Kalau yang sisa , buang sebab tak 
boleh pakai . Tapi kalau yang jenis recycle , buang pun masih boleh guna lagi . So , 
tingkatkan prestasi , kurangkan kontroversi . *Melodi , pinjam trademark kejap :P


*Ok aku bukan bajet Orang Putih . Aku makan sambal belacan 
jugak la weh -_-



keys off ~
as.da.name.given :)
Photobucket

No comments :

Post a Comment

Spend a little of your time to comment my entry . Thanks ya ! :D