Pensil.

Okay tajuk memang entah-apa-apa . Tapi insyaAllah , ada benda berguna
yang aku nak share . Broadband aku sucks gila kot . Bila lembab memang
macam aku ? Eh ? Haha tak la . Aku tak lembab , cuma kurang pantas .
Okay mood nak update blog kembali lagi hinggap ke dalam hatiku setelah
jauh berterbangan mencari idea . Err , apa kau merepek ni Nisah . Gilo
sorang sorang . Yes people . Actually tadi , aku baru lepas tengok satu cerita
ni . Maka aku rasa , ada benda yang perlu aku kongsi dengan lovey dovey
readers yang aku sayang .

Mesti ada yang cakap ;
"gilabajetbuatintrokurangmenariknaksuruhorangbacablogdia ."
Err baca dengan laju sambil membesarkan mata sebelah kanan serta
pastikan anda menyebut ayat di atas tanpa gagap walaupun sedikit .
*Okay cukup dengan pendahuluan yang agak menghiburkan di situ .

Aku tengok cerita Pensil ni , cerita ni dah lama , tahun 2008 lagi , memang 
dah ada kat Prima kalau tak salah aku . Tapi aku takdak Astro , so tengok
CD sudah . Kepada sesiapa yang belum tengok , hampa memang kena
tengok . Cerita ni memang tak ada pelakon yang hengsemhengsem dan
lawacantik semua , memang tak ada adegan romatik tangkap leleh . Tapi
cerita ni ada msg yang tersendiri untuk dipersembahkan kepada penonton .



Apa yang aku nak cakap ialah : 

Kita sebagai manusia biasa yang hanya ada iman orang awam ni , iman turun 
naik , kita biasa terlupa untuk bersyukur dengan segala nikmat yang ALLAH bagi . 
Banyak sangat nikmat yang ALLAH bagi , kalau nak senarai memang takkan
habislah . Tapi kita lupa nak bandingkan diri kita dengan orang lain yang lagi
susah daripada kita , sama ada susah dari segi ekonomi mahupun kecacatan
fizikal tapi masih mampu bersyukur dengan apa yang ada . 

Sebabkan terlalu banyak sangat kesenangan yang kita ada , kita lupa untuk 
berusaha , malas belajar . Iye lah , tempat belajar cantik , ada kerusi cantik , 
buku buku rujukan semua ada . Tapi kenapa masih malas nak belajar ? Kalau 
nak bandingkan dengan orang lain yang lagi susah nak belajar tapi tak pernah 
jemu nak mencuba dan terus mencuba , kita memang jauh lebih beruntung .

Kalau kita rasa semua orang dalam dunia ni tak suka kita , benci kita , kita
kena yakin bahawa ALLAH itu ada . Dia sentiasa sayang kita selagi kita buat
apa yang Dia suruh dan tinggalkan segala apa yang Dia larang . Bersahabat
baiklah dengan ALLAH nescaya kita takkan rugi , jangan malu nak minta
dengan ALLAH . Jangan malu nak mengadu dengan ALLAH . Dia Maha
Mendengar . 

Apa sahaja dugaan yang datang dalam hidup kita , kita kena kuat . Jangan 
mudah mengalah dan berhenti setakat itu sahaja . Dan yang paling penting , 
ibu bapa tu adalah segala galanya pada kita . 

Jangan sebab kita terlalu sempurna pada fizikal kita , cantik rupa paras
menyebabkan kita memandang rendah pada orang lain . Kita semua ni sama
sahaja di sisi ALLAH . Apa yang membezakan cuma ibadat kita . InsyaAllah ,
ALLAH akan mengangkat darjat kita kalau kita jadi manusia berilmu .

Terkesan betul cerita ni pada aku . Kalau dah kawan aku yang lelaki pun 
menangis , apa entah lagi aku yang hati tisu ni . Mungkin cerita ni tak sehebat 
mana tapi apa yang cuba disampaikan tu memang terkesanlah . Inilah salah
satu sebab aku suka tengok cerita Melayu kalau aku nak muhasabah diri sebab 
aku akan rasa lagi dekat dengan aku . Iye lah , aku kan orang Melayu , tengok 
cerita Melayu , memang lagi terasa dekatlah kan ? LAgi terasa ke-Melayuan tu :)


Tapi sedih lah part dia kena halau dengan mak dia , dia kena tuduh mencuri ,
dia kena buang kerja . Nampaklah semangat tu!  Tak pernah kenal erti putus
asa . Bila fikir balik , rasa malu dengan diri sendiri , malu dengan orang sekeliling ,
dan paling penting , malu dengan ALLAH . Ada kemudahan , ada otak cerdik
tapi malas belajar , malas berusaha . Macam tu kita nak berjaya ?

Jangan pernah mengalah sebab ALLAH yang menciptakan kita dan Dia takkan
pernah abaikan kita selagi kita ingat Dia . Bilamana kita diuji dengan pelbagai
masalah , kita kena ingat balik , berapa banyak nikmat yang ALLAH pernah bagi
pada kita ? Dan kita ni siapa untuk pertikaikan , kenapa aku diuji begini . Senyum ,
hembus nafas , berlapang dada dan bersangka baik pada Allah . Alhamdulilah .
:)

P/S : Menangis buat aku hilang rasa mengantuk la pulak . Berkesan ! So , korang 
dah tengok ke cerita ni ? Aku tahu aku terlambat . Haha . Tapi takpa la . Janji 
aku tengok jugak . Maaf entry panjang sebab aku sedang muhasabah diri aku 
yang banyak terleka dan lalai ni .

*Merenung pensil yang mak belikan untuk aku supaya aku belajar 
dengan lebih rajin*

InsyaAllah :)

keys off ~
as.da.name.given :)
Photobucket