Kenapa takde siapa pon yang tolong budak 2 tahun yang digilis di China ?

Sumber cerita : sini

Aku yakin mesti ramai rakyat Malaysia ingin tahu kenapa semua orang hanya mampu 
memandang dan langsung tidak berusaha membantu budak berumur 2 tahun yang 
dilanggar di China baru-baru ini .




Ianya berkaitan "culture & what they have practice in China ."

Korang rasa kenapa dan mengapa ianya berlaku ?

Jom kita baca ;

"Semenjak 17 Oktober , memang kecoh pasal video dimana seorang budak 2 tahun 
kena langgar dengan van dan lori tapi malangnya takde seorang pon yang peduli. 
Budak malang tu dah terbaring berlumuran darah tapi orang yang lalu lalang tu buat 
tak tau jer .

Video tersebut tersebar dengan cepat dan ramai yang marah dengan kejadian ni . 
Kejadian ini berlaku di China dan bukan di Malaysia .

HOT FM buat topik pasal ni . So cerita ni memang hot lah .




Sekarang aku nak cerita fakta sebenar dan boleh juga dikatakan peringatan pada 
korang yang nak pergi ke China . Kalau korang nak tau sekiranya jumpa or ternampak 
orang lain dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh basikal , atau budak kecik 
dipukul or dibuli ataupun ko nampak seorang tua yang tiba tiba diserang sakit jantung ,
Sila jangan tolong . Kenapa ?

PERINGATAN . JANGAN TOLONG ! Nak tau kenapa ? Sebabnya bila korang tolong , orang 
itu dah menjadi tanggungjawab korang . Contohnya , kau nak tolong makcik yang jatuh 
basikal tu , katakan makcik tu patah kaki , maka korang yang kena tanggung semua 
kos perubatan dia sebab korang yang tolong dia .

Ataupun korang akan disaman oleh anak makcik tu sebab korang lah penyebab mak 
dia jatuh . Inilah faktanya di China . Nilai moral dah takde . Mereka akan pentingkan 
diri sendiri sebab kalau mereka tolong pun mungkin mereka yang akan tanggung 
akibatnya . Ini serius . Cerita ini diceritakan dalam akhbar cina minggu lepas .

Dalam akhbar tersebut penulis memberitahu ada seorang askar menolong seorang tua 
yang terjatuh secara tiba-tiba . Kerana prihatin takde orang lain nak tolong maka askar 
ni pon naklah bantu tapi anak orang tua ni nampak dia pegang mak dia so dia tuduh 
askar ni yang tolak mak dia . So askar ni kena saman dan terpaksa menanggung kos 
perubatan orang tua tersebut .

Akibatnya dia kena buang kerja . Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama . Baik 
biarkan je budak tu sebab kalau tolong and jadi apa apa yang lebih teruk kat budak tu , 
diorang yang kena tanggung .

*Nak tahu tak apa yang pemandu van tu cakap pasal dia langgar budak perempuan tu ?

“Mula-mulakan pemandu tersebut dah terlanggar budak tu and dia berhenti kejap sebab 
perasan dia langgar budak .

Masa tu budak tu berada di tengah tengah antara tayar depan dan belakang . Dia terfikir 
kalau budak tu mati , dia cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB10,000- RMB20,000 
je tapi kalau budak tu hidup dia kena tanggung akibatnya seumur hidup , so dia teruskan 
langgar budak tu dengan harapan budak tu akan mati . Itulah undang undang di China 
yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira daripada langgar hidup . So sekarang 
pemandu van tu sangat berharap yang budak kecik ni akan mati .

Terukkan ? Ini bukan tipu tau tapi seperti yang tertulis dalam paper cina hari ni .

Jadi INGATLAH !
Kalau ada kat China ,
JANGAN TOLONG kecuali family korang sendiri .

Semoga perkara ini takkan terjadi di Malaysia tercinta ini . Kesimpulannya , di mana 
saja , manusia semakin hilang pertimbangan diri . Dunia semakin kejam dan tak 
berperikemanusiaan .

keys off ~
as.da.name.given :)

Photobucket